Rehberlik ;
Geçmişten çok geleceğe dönük olmak...
Değişmeye ve yeni yaşantılara açık olmak...
Değişen dünyaya ayak uydurmak...
Kendim ve başkaları hakkında iyi düşüncelere sahip olmak...
Yeteneklerimin ve ilgilerimin farkına varmak...
Yeteneklerime ve ilgime uygun mesleği seçmek...
Problemlerimi sağlıklı bir şekilde çözümlemek...
Zamanımı en iyi şekilde kullanmak...
Başarılı olmak...
Geleceğim hakkında gerçekçi kararlar almak...
Kısacası...
KENDİMİN FARKINA VARMAK İÇİN REHBERLİK
Bireyi tanımak, onu kendisine tanıtmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitesini geliştirmesi, çevresiyle dengeli ve sağlıklı bir uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirebilmesi için uzman kişilerce bireye yapılan sistemli, bilimsel ve profesyonel bir yardım sürecidir.
A- Rehberlik, bireye doğrudan yapılan tek yönlü bir hizmet değildir.
B- Rehberlik, bireyin YAPAMADIKLARINI ONUN YERİNE YAPMAK DEĞİLDİR.
C- Rehberlik, bireyin sadece bir yönüyle ilgilenmek demek değildir, birey bir bütündür. Onu çok yönlü, bir bütün olarak değerlendirmek gerekir. (Duyguları, düşünceleri, ilgileri, yetenekleri, kişilik yapısı, sosyal yaşamı vs.)
D- Rehberlikte kullanılan tüm bireyi tanıma teknikleri rehberliğin amacı değil, bir aracıdır.
E- Rehberlik, bir DİSİPLİN, YARGILAMA VE CEZA VERME İŞİ DEĞİLDİR.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN AMAÇLARI
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amacı bireyin,
A- Kendini fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden tanımasına,
B- Toplumda gelişimi için açık fırsatları, okul içi ve okul dışı eğitim olanaklarını, meslekleri, toplumun beklentilerini tanımasına,
C- Türk Milli Eğitiminin yöneltme sistemi içinde, temel eğitimden başlayarak, niteliklerine uygun bir programı seçmesine,
D- Problem seçme gücünü geliştirmesine, doğru kararlar verebilmesine, çevresi ile uyumlu ilişkiler kurabilmesi için gerekli tutum ve becerileri kazanabilmesine ve ruhsal yönden sağlıklı ve topluma yararlı, kendini gerçekleştirmiş bir kişi olarak yetiştirmesine yardım etmektir.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN İLKELERİ
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki ilkeler göz önünde bulundurulmalıdır:
A- Rehberlik ve psikolojik danışma insana ve onun kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı ilkesine dayanır.
B- Hizmetler tüm öğrencilere açıktır.
C- Hizmetlerde süreklilik esastır.
D- Hizmetlerden yararlanmada GÖNÜLLÜLÜK ESASTIR.
E- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri EĞİTİMİN AYRILMAZ VE TAMAMLAYICI bir yanını oluşturur.
F- ETKİLİ bir rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri BİREYSEL AYRILIKLARI dikkate alan bir eğitim sisteminde gerçekleşebilir.
G- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri bireye yöneliktir.
H- Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde, BİREYİN GÜÇLÜ YÖNLERİNİ AÇIĞA ÇIKARMAK ESASTIR.
I- ÖĞRENCİYLE İLGİLİ TÜM PERSONELİN ANLAYIŞ VE İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLMASI GEREKLİDİR.
J- Etkili bir rehberlik çalışması, alanında yetişmiş uzman personelle yürütülür.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUKLARIN BAŞARILARINI ARTTIRABİLMESİ İÇİN EVDE ALINABİLECEK ÖNLEMLER
· Sessiz, sakin, güvenli bir ortam oluşturma,
· Dikkatini dağıtabilecek şeyleri ortadan kaldırma,
· Varsa, kardeşini uzak tutma,
· Heyecanlandıracak durumlara sebep olmamak,
· Rahat ve düzenli ders çalışabileceği bir yer ayarlama,
· Mümkünse bir oda verme,
· Zaman-zaman hissettirmeden kontrol,
· Dersleriyle ilgili konuşma zemini hazırlama,
· Anlattıklarını sabırla, eleştirmeden dinleme,
· Eve dönünce güler yüzle karşılama,
· Gününün nasıl geçtiğini sorma ve dinleme,
· Başkalarıyla kıyaslamama, yapabileceğinden fazlasını istememe,
· Çalışmalarını ve ödevlerini izleme,
· Arkadaşlarıyla ilgilenme, anlattıklarını dinleme,
· Fazla eleştirmeme, ayrıntıyla uğraşmama, çatışma ortamına sebep olmama,
· Zorlandığı dersleri konusunda düşüncelerini dinleme, gerekirse destek olma yollarını birlikte arama,
· Hafta içinde sık-sık misafir kabul etmeme,
· TV, radyo...vb. sesini fazla açmama,
· Bir tartışma olsa bile, mutlaka sonunu tatlıya bağlama,
ERGENLİK DÖNEMİ SORUNLARI İLE BAŞETMEK İÇİN
· Bilgilendirme,
· Örnek olma, model oluşturma,
· Hoşgörü/anlayışla karşılama,
· Güven sarsıcı davranışlardan kaçınma(Alay... vb.),
· Spor etkinlikleri ve sosyal faaliyetlere yönlendirme(Daha çok takım sporları ve grup etkinlikleri)
ERGENE SEVGİ DOLU ORTAM VERMENİN VE ONUNLA İLGİLENDİĞİNİZİ İFADE ETMENİN YOLLLARI
· Onun dünyasını onunla paylaşın,
· Yaşadığı günlük olayları anlatması için teşvik edin,
· Çocuk yanında kavga etmeyin,
· Çocuğunuzla konuşmak, sohbet etmek için özel zaman ayırın,
· Aile içi kırgınlıklarınızı çocuğunuza yansıtmayın, sorunlarınıza onu ortak etmeyin,
· Fikir ayrılıklarınızı tartışırken kavgaya dönüştürmeyin,
· Disiplinle katılığı birbirine karıştırmayın,
· Çocuğunuza sevgi göstermekle her istediğini yerine getirmeyi birbirine karıştırmayın,
· Kendi anne-babanızın eğitim yöntemlerini kullanmayın, kendi yöntemlerinizi geliştirin,
· Kendi hatalarınız örtbas etmeyin, gerekirse özür dileyin,
· Yaptığı her yanlıştan dolayı cezalandırmaktansa; ona doğruyu, yanlışı ve hatalı davranışın sonuçlarını anlayabileceği bir dilde anlatın,
· Çocuğunuzu tanımaya, fiziksel ve psikolojik gereksinimlerini anlamaya çalışın,
· Çocuğunuza bol-bol dokunun, sarılıp öpün,
· Duygularını dile getirmesine izin verin, teşvik edin
ERGEN SORUNLARINDA VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
· Olumlu model olmak,
· Ortak tavırlar takınmak, işbirliği yapmak,
· Tutarlı olmak,
· Öğüt vermekten kaçınmak,
· Bazen görmezden gelmek, dikkati başka yöne çekmek,
· Olumlu davranışa teşvik etmek, bazen ödüllendirmek,
· Ceza vermekten kaçınmak, verilecekse suça uygun ceza vermek, cezanın mantığını açıklamak,
· Çağa özgü özellikleri öğrenip, genci bilgilendirmek,
· Okul ile sürekli iletişim içinde olmak,
· Sosyal faaliyetlere yönlendirmek,
· İletişimi geliştirmek(Etkin dinleme ve empati),
· Beden dilini kullanmak,
· Yargılayıcı, suçlayıcı davranmamak,
· Nutuk çekmemek,
· Ad takmamak, alay etmemek,
· Güven verip yüreklendirmek,
· Genci olduğu gibi kabul edici davranmak,
· Eşitlik ve karşılıklı saygının var olduğu ortam hazırlamak,
· Kararların alınmasına genci de ortak etmek,
· Gencin düşünmesini sağlayacak tartışma ortamları oluşturmak
ÖDÜL VE CEZALARIN DİSİPLİNDEKİ YERİ
· Ceza, güce dayandığı için, çocukla yetişkin arasında güç çatışmasına neden olmakta, intikam duygularını körüklemektedir.
· Ödül ise, güç ve kontrole dayandığı için bağımlılık, umutsuzluk ve isyan duygularını geliştirebilmektedir. Dıştan güdülenmeyi pekiştirmekte, "KARŞILIKSIZ HİÇBİR ŞEY VERME!" felsefesini beslemektedir.
Bizim amacımız; kendini disiplin, sorumluluk alma, karar verebilme ve bağımsızlığı geliştirme olduğuna göre, çocuğun, yaptığı davranışın doğal sonuçlarını görüp yaşamasına fırsat vererek, düzenin gerçeklerini görmesine kendi denetimini geliştirmesine izin vermektir.
Bazen davranışın doğal sonuçlarını anlatmak gerekebilir. İnsanlar bunları yaşamadan da öğrenebilirler.
ERGENLERDE GÖZLENEN TİPİK DAVRANIŞLAR
1- Aşırı hassasiyet ve alınganlık, duygusallık,
2- Çabuk sinirlenme, asabi davranışlar,
3- Topluma, kurallara, özellikle yetişkinlere baş kaldırma,
4- Aldırmazlık, boş vermişlik, dağınıklık, unutkanlık,
5- Çabuk değişen kritik tutumlar, uç noktalarda gelip giden duygusal dalgalanmalar,
6- Güvensizlik ve yetersizlik duyguları,
7- Kararsızlık,
8- Huzursuzluk, karamsarlık,
9- İnatçılık, sabırsızlık,
10- Sık-sık yalnız kalma isteği, amaçsızlık ve başıboş zaman geçirme,
11- Hayal kurma ve gündüz rüyaları,
12- Cinsel yönden uyanma, karşı cinse yönelme,
13- Ağlama, gülme nöbetleri,
14- Abartılı düşünme, abartılı davranışlar,
15- Yüksek sesle konuşma, argo, küfür, kabalık,
16- Olgunlaşmamış heyecansal davranışlar,
17- Otoriteyle çatışma,
18- Ataklık,
19- Ben merkezci tutum,
20- Fizik görünüşe karşı duyarlılık,
21- Eleştirici, yargılayıcı tutum,
22- Dikkatsizlik, sakarlık, konsantre olma güçlüğü,
23- Öğrenmede zorlanma
CEZA YERİNE DAVRANIŞLARIN MANTIKLI SONUÇLARINA KATLANMASINA İZİN VERME MANTIKLI SONUÇLAR:
· Uygulanmasında düşmanca tavır yoktur. Tehlikeli olmadığı sürece mantıklı sonuçların yaşanmasına izin verilmelidir.
· Karşılıklı haklar olduğu vurgular. Sosyal düzenin gerçeklerini gösterir.
· Yaşanan olayın kendisiyle doğrudan ilgilidir.
· Yargı yoktur. Yapan ve yapılan ayrılmıştır.
· Seçme şansı verilir.
· İyi niyet yansıtır.
OLUMSUZ DAVRANIŞ GÖSTEREN ÇOCUKLARIN GENELLİKLE;
· Cesaretleri kırılmıştır,
· Amaçlarının bilincinde değildirler,
· Bu olumsuz davranış içindeyken sizden bir talepte bulunmaktadırlar,
· Uzun vadedeki ihtiyaç ilgi görmedir,
· Hatalarına rağmen saygı gören çocuklar kendilerini değerli hissedip güven duyarlar. Yetişkinlerin çocukları olduğu gibi kabul edip onların güçlü yönlerini vurgulaması önemli bir teşvik yöntemidir.
· Çocukları yarışma içine sokmak, kazanmanın yapmaktan/öğrenmekten daha önemli olduğu mesajını verir.
Yarışamayan çocuk isyan eder, ya da kabuğuna çekilir.
Çocukların kendi hızlarıyla ilerlemeleri en sağlıklı olanıdır.
EN ÖNEMLİ GÜDÜ : TEŞVİK
TEŞVİK:
-İnanmak,
-Umut vermek,
-Yarışı azaltmak,
-Yüksek standartları ve çifte standartları ortadan kaldırmak,
-Çocukları olduğu gibi kabul etmek,
-Yaptıklarıyla kendilerini ayrı tutmak demektir.
· TEŞVİK; SÖZLÜ VE SÖZSÜZ ÖZEL BİR DİL GEREKTİRİR.
· Genellikle, övmenin bir teşvik olduğunu düşünür ve sıkça kullanırız. Oysa aralarında çok fark vardır.
· Övgüyü, özürlü bir teşvik olarak düşünebiliriz.
-Olumsuz Davranışların Amacını Nasıl Anlarız?
Yapılan olumsuz davranış sonucunda:
Sinirlenmişsek: İlgi
Kızgın/Kışkırtılmışsak: Güç
İncinmişsek: İntikam
Umutsuz/Çaresiz hissediyorsak: Yetersizlik
-Eğer Olumsuz Davranış;
· İlgi İçinse: İlgiyi istediği zaman vermeyin, beklemediği bir anda ilgilenin,
· Güç İçinse: Çatışmaya girmeyin, nötr kalmaya çalışın,
· İntikam İçinse: Siz de intikam peşine düşmeyin. Tersine iyi ilişkiler kurun.
· Yetersizlikse: Umutsuzluğa kapılmayın, acımayın. Her çabasını görün, teşvik edin.
Adres:
Fethiye Mahallesi Nilüfer Hatun Caddesi No141 Nilüfer / BURSA
Telefon
02242417363